Katholieke basisschool

De Kleine Prins

Kluizen


Goudlokje en de 3 beren

 

 

Juf begon het thema door een stukje van het verhaal te vertellen waarin alleen Goudlokje voorkwam.

Wie was Goudlokje? Hoe zag ze er uit? Wat deed ze allemaal? …?

We stempelden Goudlokjes mooie krullen.

 

Woensdag kwamen we in de klas en zagen we allemaal pootafdrukken: grootte, middelgrootte en kleine. Van wie of wat zou dat nu toch zijn? Het lijken wel handjes of voetjes van iemand. Past onze hand erop?

 

We volgden de sporen die liepen naar de poppenhoek, daar vonden we 3 beren!

Grote beer: papa beer, Middelgrote beer: mama beer en kleine beer: baby beer.

We namen de beren mee naar de kring en keken hoe ze eruit zagen, hoe ze aanvoelden, … we sorteerden ze op grootte, op kleur, …

 

Met onze knutselhandjes werkten we allemaal samen! Onze berenkroon werd deels een groepswerk. De band mochten we schilderen met stukken van een kapotte beer met verschillende tinten bruine en donkergele verf. Als afwerking tekenden we met lepels en witte verf nog wat versiering op de banden.

Om onze kroon te personaliseren, tekenden we allemaal een berenhoofd. Juf tekende stap voor stap voor en wij tekenden dit na. Wat kunnen wij al goed tekenen zeg!

We leerden het liedje: Drie beren en een pink (Goudlokje), soms geraakten we nog eens met onze vingertjes in de knoop, maar op het einde konden we het wel al goed. J

 

Doorheen de week hoorden we ook het verhaaltje op verschillende manieren: vertellen met prentenboek, poppenspel, tafelpoppenspel, digitaal prentenboek, … En als kers op de taart speelden we het zelf ook na in de poppenhoek.

 

Vrijdag was het weer zo ver: juf speelde TikTak. Wat was dat leuk zeg, de peuters applaudisseerden en vroegen om meer. :D

 

Naast spelen, moesten we ook eens denken. We gingen aan de slag met begrippen: op, onder, achter, voor en naast. Dit oefenden we in met kleine beer en zijn stoel. Voor peuters die dit al goed konden gingen we ook aan de slag met verschillende beren: de gele beer op de stoel, de rode beer onder de stoel, de groene beer naast de stoel, …

 

Verder deden ook nog enkele peuters schrijfdans, maakten we een werkje ‘de beren in het bos’, …

 

Samen maakten we ook lekkere berenpap, smullen maar!

                          

Onze godsdienstactiviteit in dit thema ging over delen: we verdeelden de berenpap eerlijk in de potjes zodat iedereen evenveel was. We deden ook een oefening rond delen: juf bracht 1 koekje mee, maar iedereen wou wel een stukje… wat moesten we nu doen?

Thibeau kwam op het idee dat we het koekje moesten breken. Zo gezegd, zo gedaan … maar hadden we nu al genoeg stukjes voor iedereen uit de klas? NEE! We braken nog wat stukjes af totdat we uiteindelijk genoeg hadden voor iedereen, we deelden het koekje.

 

Wat waren het twee bereleuke weken!!