Klasblog

Juf Peggy

Blog tweede kleuterklas
Contacteer Juf Peggy

Na het vertrek van de Sint was het tijd om onze kerstboom te zetten en te versieren.

In de hoeken werden ook veel kerstbomen aangebracht: kerstbomen om te versieren op de lichttafel, kerstbomen met glitterballen, kerstbomen met lampjes, puzzelkerstbomen, techniekkerstbomen en ook verkleedkledij mocht niet ontbreken.

 

We knutselden zelf een kerstboom door te schilderen en te versieren.

 

We oefenden een kerstdansje in, die we met heel veel plezier dansten. We kunnen zelfs het lied helemaal zelf zingen. Als dat niet top is!

Ondertussen werd er tijd gemaakt om Fien haar verjaardag te vieren! Zij trakteerde ons met een lekker ijsje.

Maar het grootste werk was natuurlijk het knutselen en aanleren van onze nieuwjaarsbrief.

Kunnen we hier al iets over vertellen? Helaas niet. Nog even geduld tot 1 januari.

Of toch? In de schrijfmotoriek leerden we kerstbomen tekenen, op muziek van groot naar klein, om ons inpakpapier te versieren.

   

Om ons thema af te sluiten vierden we op vrijdagvoormiddag kerstfeest in onze klas.

En ja, bij een kerstfeest hoort iets lekkers om te smullen, te drinken en …. natuurlijk cadeautjes.

 

In de namiddag gingen we naar de kerk om te kijken en te luisteren naar het kerstverhaal, gespeeld door de kinderen van het vierde leerjaar! We hebben genoten!

Nu staat de vakantie voor de deur en wensen we iedereen ….

 

                                                                                                                 PRETTIGE FEESTDAGEN!

 

 

 

 

 

 

 

Aan de hand van onze aftelkalender gingen we van start met het thema en leerden we aftellen van 10 naar 1.

Aan de aftelkalender was ook elke dag een opdracht verbonden, die we kregen van Pietje Petronella.

We begonnen met het spel “Sintje mag ik overvaren ..”, we versierden de klas met vlagjes, maakten een tekening, gooiden met pittenzakken, zette onze schoen …

We knutselden een Sinterklaas door een doos te bekleven, te kleuren en te stempelen.

   

In de hoeken konden we ons verkleden, we speelden aan de verteltafel, gingen met letterkoekjes aan de slag, versierden pietenmutsen met dopjes en pompons, maakten een stokpuzzel van Sint en Piet en leerden rijmwoorden zoeken. Woorden die rijmen op boot, paard en Sinterklaas.

   

   

Aangezien pieten heel lenig moeten zijn, oefenden we de pietengym. Op muziek leerden we klimmen naar boven en beneden, zwaaien met onze handen, draaien met onze heupen, schudden met onze schouders en stappen met onze voeten.

Op vrijdag 6 december was het dan zover! Sinterklaas bracht een bezoek aan onze school. Hij bracht ook 2 pieten mee.

We mochten de Sint en zijn pieten verwelkomen in de parochiezaal, waar we om te beginnen, naar een hele leuke film (gespeeld door enkele juffen) gekeken hebben.

Daarna ging het richting school. We brachten per klas een bezoek aan de Sint en kregen een mooi klasgeschenk, nadat we de pietengym met de pieten gedaan hadden.

In de namiddag werd hier al volop mee gespeeld.

   

 

Maar niet alleen Sinterklaas was jarig. We vierden ook nog de verjaardag van Camila, zij werd 4 jaar! Hiep, hiep, hoera!

                                                             

In de maand november mochten we enkele grootouders verwelkomen in onze klas. Zij kwamen een verhaal voorlezen.

  • “Waar blijft de herfst?”

   

  • “Jules en zijn nieuwe regenlaarsjes”

   

  • “De blaadjesdief”

 

  • “Rikki helpt Sinterklaas”

   

  • “Het pak van Sinterklaas”

   

Bedankt lieve oma’s! We hebben ervan genoten!

We gingen van start met het boek “Speuren in het bos” die we kregen van Ella, voor haar verjaardag!

Om de herfst te ontdekken trokken we onze laarzen aan en gingen we op herfstwandeling in Kluizen.

   

   

   

In de tuin van Fien mochten we kastanjes rapen, op het pleintjes vlogen de helikoptertjes in het rond en in de wijk gooiden we met blaadjes!

Daarna gingen we in de klas aan de slag met het boek “Waar blijft de herfst?” (voorgelezen door moeke Katrien).

We schilderden met herfstkleuren de ondergrond, met waterverf de haas en in de schrijfmotoriek leerden we een egel tekenen.

   

In de hoeken gingen we aan de slag met herfstbomen, techniekbomen, schroefpaddenstoelen, magneetpaddenstoelen, schijfjespaddenstoelen enz …

   

   

In ons thema bezochten we ook de boekenbeurs en vierden de verjaardag van Simay. Hiep, hiep, hoera!

 

 

Na de vakantie gingen we van start met een kringgesprek en kindcontacten.

In het kringgesprek kwam Halloween vaak ter sprake. Naar aanleiding daarvan vertelde juf het verhaal van “Rik het bange spookje”.

Natuurlijk werd er in onze klas ook gespookt. Op muziek werden allerlei spookbewegingen aangeleerd.

In de schrijfmotoriek leerden we spoken tekenen aan de hand van het lied “Ik zie een spook”.

Maar Rik kwam ook veel spinnen tegen …

   

 

 

 

                                                             

 

Na een leuke schoolreis was het tijd, om in de klas, alle dieren eens van dichtbij te bekijken.

We gingen aan de slag met het lied “Op de boerderij zijn allerhande beesten, kom maar eens kijken…!” Er werd uit volle borst gezongen en alle geluiden werden geoefend.

We leerden van alle dieren de naam van de babydieren: een kalfje, een lammetje, een puppy, een kitten, een lamprei …

Ook het benoemen van de geluiden mocht niet ontbreken: loeien, blaten, blaffen, hinniken, balken, …

In de schrijfmotoriek oefenden we de “cirkelkip”. Eerst op de speelplaats daarna op papier. Onze handen werden geschilderd voor de vleugels.

      

Op de boerderij hadden we ook een bezoek gebracht aan de varkensstal dus knutselden we een varken. Eentje op pootjes of eentje in de modder.

    

Aangezien de kippen eieren leggen en de varkens zorgen voor spek, maakten we spek met eieren klaar! Mmmm … 

Onze poppenhoek maakte plaats voor de boerderijhoek: verkleden maar!

     

Er werd gepuzzeld, dieren werden gesorteerd en gemaakt , er werd met maïs gespeeld, de verteltafel kwam aan bod en in het kinetisch zand werden pootafdrukken gemaakt.

   

   

In het godsdienstmoment vertelde juf het verhaal van “Het verloren schaap”.

Jesse bracht voor zijn verjaardag het grote bewegingsboek ” Sam op de boerderij!” mee.

 

Tijdens het grofmotorisch bewegen werden we een kikker, een eend, een hond, een varken, een poes en nog zoveel andere dieren. Bedankt Jesse voor het leuke boek!

En tot slot werden er nog verjaardagen gevierd: Ella en Mason werden 4 jaar! Hiep, hiep, hoera! Bedankt voor de lekkere traktatie!

 

 

 

 

Op vrijdag 4 oktober was het zover! Met alle kleuters gingen we op schoolreis richting “Hof Ter Motte”.

Het zonnetje was alvast van de partij, net als ons goed humeur!

Bij aankomst kregen we meteen een stukje fruit om te smullen.

Daarna gingen we aan de slag op de boerderij!

Onze eerste opdracht was, elk om beurt, frietjes snijden van ons gekregen patatje.

 

Voor we op bezoek gingen in de stal vertelde de boerin ons enkele weetjes over de dieren.

Nadat we goed geluisterd hadden gingen we maïsstengels en gras halen op het veld om de dieren te voederen!

 

 

   

Er was er ook tijd om te spelen met de tractors, op de glijbaan en in het stro.

   

Maar in de verte hoorden we nog andere dieren, tijd om deze een bezoekje te brengen.

Zo kwamen we bij de kippen en de eieren terecht.

Na de uitleg van de boer en het zien van al die eitjes kregen we toch wel honger.

Etenstijd op de boerderij! Lekkere frietjes met roerei en groentjes.

 

Na een heerlijke maaltijd mochten we een ritje maken met de tractor en de huifkar! Jesse mocht vooraan in de tractor zitten!

Eenmaal terug op de boerderij kregen we een ijsje! Het ijsje werd gemaakt van lekkere geitenmelk.

 

De boerin toonde ons hoe de geit gemolken wordt en ook een bezoek aan de knorrende varkentjes mocht niet ontbreken.

  

De dag vloog voorbij, we genoten met volle teugen!

 

 

 

 

Nellie en Cezar hadden op maandagmorgen veel kriebels in hun buik! Welke kriebels? “Feestkriebels!”

Want ze zijn bijna jarig en dat moet natuurlijk gevierd worden. Maar wat hoort er nu allemaal bij een verjaardagsfeest vroegen we ons af.

Feesthoedjes, slingers, confetti, ballonnen, taart, muziek, cadeautjes … heel veel dus.

We gingen van start met het maken van kleurrijke slingers om onze klas op te fleuren.

Ondertussen werden onze eigen kronen versierd. We gingen aan de slag met knikkers en verf. Ook vrij schilderen kwam aan bod.

 

 

In de schrijfmotoriek leerden we hoedjes en confetti tekenen. Eerst op de speelplaats, daarna op papier.

 

Onze winkel werd omgetoverd tot feestwinkel met verschillende soorten taarten, wafels met slagroom, snoepjes, feesthoedjes enz …

 

Met het kinetisch zand werden taartjes gebakken en versierd met kaarsjes, met de magneetbolletjes werden cupcakes en kronen versierd en met knopen werden hoedjes versierd.

Verder maakten we kennis met de computer: we luisterden naar het digitaal verhaal “Mina’s feestje” en leerden spelletjes spelen.

 

Na al deze activiteiten was het eindelijk zover: de verjaardag van Nellie en Cezar!

Er werd gezongen, gedanst en we versierden cake met kleurrijke “M&M’s”! En of het lekker was.

 

Maar niet alleen Nellie en Cezar waren jarig, ook in onze klas, vierden we de eerste jarige. Jesse werd 4 jaar en trakteerde met chips!

“Hiep, hiep, hoera”!

 

 

 

 

Na een deugddoende vakantie zijn we er weer helemaal klaar voor!

Een nieuwe juf, een nieuwe klas en nieuwe vriendjes. Welkom iedereen!

Eerst en vooral maakten we kennis met elkaar aan de hand van spelletjes en liedjes.

Daarna gingen we op verkenning in de klas: alle hoeken werden bekeken en besproken. Afspraken werden gemaakt!

We maakten foto’s voor de aanwezigheidskalender, we maakten een afdruk van onze hand, kleefden stickers, schilderden een boek om aan onze knutseltas te hangen en gingen met schaar en lijm aan de slag om een puzzel van Nellie en Cezar te maken.