Katholieke basisschool

De Kleine Prins

Kluizen


Tweede kleuterklas

 Contacteer Juf Peggy

Blog tweede kleuterklas

"Ridders en jonkvrouwen in het kasteel!"

Na onze schoolreis naar het Gravensteen, werd het thema verder uitgewerkt in de klas.

We leerden heel wat nieuwe woordenschat en rijmen aan de praatmuur.

Verder werd er aan de hand van stappenplannen gebouwd en gepuzzeld.

Om ons helemaal in te leven mocht verkleedkledij natuurlijk niet ontbreken.

De kasteeldans en het lied "Ik ben een ridder op een paard" werden aangeleerd.

In de schrijfmotoriek kwamen de kantelen aan bod: eerst hebben we deze grootmotorisch ingeoefend om daarna op papier te verwerken. 

                                    

                                     

                    

          

                                                      

                                                                                

We vierden ook nog feest: Sophie werd 5 jaar! We maakten lekkere fruitsaté's.

"Op schoolreis naar het Gravensteen!"

We hadden er lang naar uitgekeken! Onze schoolreis naar het Gravensteen!

Ondanks het slechte weer was iedereen, op vrijdagmorgen, goedgezind en klaar om te vertrekken.

Met de tram ging het richting Gent.

In de voormiddag brachten we een bezoek aan het Gravensteen.

Wat waren we onder de indruk. Met open mond luisterden we naar onze gids.

Al snel was het middag en dus tijd voor onze picknick. Als dessert kregen we een lekker bolletje ijs.

In de namiddag stond er een boottocht op het programma. Hierbij konden we het Gravensteen aan de buitenkant bewonderen. 

Moe maar voldaan namen we de tram terug huiswaarts. Wat een fijne dag mochten we beleven! Kijk zelf maar.

                     

                    

                                   

                   

                                                      

                  

"Mama is bijzonder!"

Tijd voor onze mama in de bloemetjes te zetten, want zij is toch wel heel "bijzonder"!

We schilderden een houten kaasdoos en wasknijpers, maakten met onze handen een bijenafdruk, kleefden bloemetjes en knutselden een hartje. 

Natuurlijk mocht een versje niet ontbreken:  "Mama jij bent een bezige bij" werd aangeleerd.

In de hoeken werd er met bijen en honingraten gespeeld: vrij en met opdrachtkaarten werd aan de slag gegaan.

Op de computer werd een nieuw programmeerspel aangeleerd.

In de schrijfmotoriek leerden we MAMA schrijven en werden bloemen getekend aan de hand van cirkels.

Verder werd er nieuwe woordenschat aangeleerd zoals honingraat, zwerm, angel, bijenkorf, bijenkast, stuifmeel .... en gingen we op zoek naar woorden die beginnen met "B" van bij.

We leerden het verschil kennen tussen een bij, een wesp en een hommel. Daarbij werd de levenscyclus van de bij bekeken en besproken.

Ook de imker mocht niet ontbreken: wat deze allemaal doet ontdekten we via een filmpje op schooltv en het boek "De imker". Logisch rangschikken van stuifmeel naar honing kwam hierbij aan bod. 

                                                                                       

                                   

            

            

                                                                             

                                                                                            Aan alle mama's een fijne moederdag!

"Respect!"

Na de paasvakantie gingen we van start met een projectweek rond het jaarthema "RESPECT!"

                                                                                               

Elke klas had in het begin van het schooljaar een letter gekregen.

Voor onze klas was het de letter "E" van eerlijk.

We gingen aan de slag met het boek "Olifant en de kist vol appels". 

                                                                             

In de dierentuin stond een kist vol appels. Olifant stelde voor om deze eerlijk te verdelen, anders zou er ruzie ontstaan.

Olifant begon op te noemen welk dier er een appel mocht nemen: alle dieren met een slurf, het grootste dier, alle dieren met slagtanden enz ... 

Niemand durfde iets te zeggen, maar olifant was zo de enige die van de appels mocht eten ... eerlijk???? Helemaal niet!

Tot de ijsjesverkoper er aankwam, toen werd het voor olifant allemaal duidelijk en leerde hij wat eerlijk delen was.

Nadat juf het boek had voorgelezen gingen we ermee aan de slag.

Er werden dieren geschilderd, spelletjes gespeeld, appels geproefd, we ontdekten het groeiproces van de appel, in de winkel werden ijsjes verkocht. We leerden de begrippen eerste, middelste, laatste en oefenden ons toneeltje in. 

               

                                     

                                     

                                                                                 

De themaweek werd afgesloten met een gezamelijke namiddag met de ganse school. Iedere klas bracht rond de gekregen letter iets naar voor: er waren liedjes, dansjes, moppen en wij brachten de inhoud van het boek naar voor door middel van een toneeltje. De kinderen hebben het super goed gedaan! Dikke duim!

Ondertussen zijn Cyriel en Arthur ook 5 jaar geworden en hebben we feest gevierd met lekkere wafeltjes en ijsjes! Bedankt voor de lekkere traktatie!

"Vrolijk Pasen!"

De lente is aangebroken, tijd voor de Paashaas!

                                              

We leerden de liedjes: "Zie de paashaas met zijn mandje" en "De paashaas heeft vanmorgen vroeg ... " 

Wil je graag meezingen met dit laatste liedje klik dan hier: https://youtu.be/KrGXouDPbYQ

Zonder mandje, geen paaseitjes. Dus gingen we aan de slag!

Emmertjes (met dank aan slagerij Hemelsoet) werden bekleefd met groen papier.

                         

Daarna moesten we ze nog versieren. We versierden 4 paaseieren telkens met een andere techniek: knikkerverven, een afdruk maken met bubbelplastiek, stroken kleven in patroon en rondjes tekenen. Dat laatste werd eerst ingeoefend op de speelplaats.

Verder werd er in de hoeken veel met eitjes gespeeld: ze werden versierd, opgevuld, gewogen, gepuzzeld ...

                     

                                                                                         

                     

Ook de kip mocht niet ontbreken, deze kreeg pluimen in verschillende kleuren en motieven.

                                                                     

En met de eitjes van de kip hebben we geëxperimenteerd: wist je dat we een ei kunnen laten rechtstaan en de eierschaal kunnen wegtoveren? Wij hebben alvast ontdekt hoe dat moet. Vraag maar eens na bij uw kleuter.

Maar na al dat experimenteren hadden we ook wel zin om eens te proeven en hebben we eitjes gebakken. Mmmm...

De paasvakantie kwam steeds dichterbij en onze paasmand stond vol ongeduld te wachten om gevuld te worden.

                                                                                         

Zou de Paashaas ons niet vergeten zijn? Nee, hoor! Op vrijdagmorgen, toen we de deur van onze klas openden, vonden we overal paaseitjes! Bedankt, lieve Paashaas!

                                                                                                            Fijne vakantie, iedereen! 

"Mijn lichaam!"

Nellie en Cezar hadden een grote spiegel meegebracht. En wat zagen we in de spiegel? Ja hoor, onszelf!

We ontdekten dat iedereen er toch wel anders uitziet.

Aan de hand van het boek "Zo zie ik eruit" gingen we verder aan de slag.

We leerden alle lichaamsdelen aanwijzen en benoemen.

Bewegingsliedjes zoals "Hoofd, schouder, knie en teen", "Knijp eens in je neus", "Armen, voeten, benen", kwamen hier aan bod.

We schilderden onszelf en maakten kennis met het skelet.

             

Maar soms voelt ons lichaam zich niet lekker en worden we ziek. Daarom werd de dokterstas erbij gehaald. 

                                                      

In de hoekjes gingen we volop op ontdekking: we mochten pillenpotjes vullen en wegen, flesjes vullen met spuitjes en pipetten, pillenstrips vullen, ... vrij of met behulp van opdrachtkaarten.

                   

                   

                   

Zo, na al dat onderzoeken, voelen we ons weer helemaal beter!

We kijken nu vol spanning uit naar de komst van de Paashaas!

"Wil jij mijn vriendje zijn?"

Na de krokusvakantie vertelde juf het verhaal "Wil jij mijn vriendje zijn?"

In het boek staat "vriendschap" centraal. Kleine muis komt in zijn zoektocht heel veel dieren tegen.

Naast het spelen met dieren, speelden we verschillende spelletjes zoals "Mouse in the House", de Kroko-Loko en "Rumba Rups".

                  

                                                                           

In de schrijfmotoriek werden muizen getekend en we knutselden een spel. 

Kls rollen met een balletje de neus van de muis op de juiste plaats. 

                       

Verder kwamen de vormen aan bod nl: cirkel, vierkant, driehoek en rechthoek. Hier speelden we spelletjes aan de hand van opdrachtkaarten en sorteerden we vormen.

                                

We hebben veel gezongen en gedanst. Het liedje "Oli oli olifant" was een topper, want op het einde van het lied mochten we elkaar naspuiten. Plezier verzekerd!

Tijdens het godsdienstmoment vertelde juf het verhaal van de "Ark van Noah" en daarna werd er gespeeld met de Ark.

Naar aanleiding van het verhaal werden regenbogen ingekleurd, want wij willen samen vriendjes zijn.

                                      

Tenslotte werd er ook gefeest. We vierden de verjaardag van Victor en Lukas, die ons trakteerden op lekkere pudding en chocolademousse. Bedankt hiervoor!

"Carnaval!"

Op de laatste dag voor de vakantie mochten we eens lekker gek doen.

We mochten verkleed naar school komen. 

In de klas werden serpentines uitgeblazen en er werd gedanst. Plezier verzekerd!

In de namiddag kwamen we, met iedereen, op de grote speelplaats samen.

Er volgde een heuse modeshow. Uit elke klas werd door de jury, van 6LO, een winnaar gekozen. 

Voor onze klas werd het César! Proficiat! 

Ondertussen mochten we lekkere frietjes smullen, met dank aan het oudercomité.

En dat was nog niet alles, want de afgelopen week werden we ook nog getrakteerd op pannenkoeken, door de mama en papa van Leander. Bedankt daarvoor! 

                                                             

            

                                   

                                                  

                                                                                                                   "Fijne vakantie!"

"In Dinoland!"

Op vraag van de kleuters werkten we rond het thema "Dino's!"

Om te beginnen mochten we vertellen welke dino's we allemaal kenden. En ja, dat waren er toch heel wat. 

Aan de hand van ons flip flap dino boek kwamen we nog veel meer te weten over de dino's.

We leerden over de botten, de fossielen, de levenswijze, de pootafdrukken, wat ze aten, hoe ze eruit zagen ... 

In ons boek stonden zelfs leuke raadseltjes bv: hoe noem je een dinosaurus die dol is op groenten? .... "Een broccolisaurus!"

In de hoeken werd er natuurlijk heel veel met de dino's gespeeld. 

                                                     

Er werden dino's gemaakt met plasticine, vormen, er werden sketten gepuzzeld, botten opgegraven ....

                                    

                                    

Op een morgen lag er zelfs een reuze gespikkeld ei in onze klas. Van wie? En wat zou erin zitten? 

We besloten dat de dino van Edgard er zorg moest voor dragen en vol spanning keken we uit naar het moment dat het ei zou opbarsten. Natuurlijk zat hier een kleine dino in.

                                                           

 Daarna mochten we met tangram eieren puzzelen en logisch rangschikken van ei tot dino kwam aan bod.

                                                                          

Maar ook vulkanen horen bij de dino's. Voor de verjaardag van Gust hadden we het boek "Vulkanen" gekregen. Zo kwamen we opnieuw heel wat te weten. We deden zelfs een experiment in de klas. Kijk maar eens! Kunnen jullie dat ook? 

In de schrijfmotoriek kwamen de vulkanen tot uitbarsten. 

                          

En om ons helemaal in te leven, werden we ook een beetje dino "GRRRRR...!"

                                 

"Robbie Robot en de magneten!"

We kregen bezoek van Robbie Robot en die had last van danskriebels.

Robbie Robot leerde ons de "The Robot dance" aan en ook het liedje "Mijn naam is Robbie Robot".

                                                  

Er werden robotkronen geknutseld en die zagen er allemaal anders uit, maar we knutselden ook een dansende robot. 

Hij kon dansen op onze vingers en zelfs op onze neus. Ra, ra, ra, ... hoe kan dat?

                     

Aan de hand van opdrachtkaarten moest de "Bee-Bot" de weg zoeken naar de robot.

Door de pijltje op zijn rug konden we de "Bee-Bot" in de juiste richting programmeren.

                                                                                         

Maar de robot had ook nog iets meegebracht nl. magneten. 

Samen gingen we op zoek in de klas naar spullen, plekjes, materialen ... die magnetisch waren. 

En of we deze gevonden hebben ... 

                     

                                                                         

Aan de hand van opdrachtkaarten werd er met magneten gespeeld en geëxperimenteerd.

Met magneetballetjes, een stok en verf hebben we een mooi kunstwerk gemaakt.

                                     

                                                                            

Maar van al dat robotdansen moesten we ons ook terug losschudden en we leerden " The Hokey Pokey" dans.

Beide dansjes mochten we opvoeren op het grootouderfeest. 

Wij hebben er alvast van genoten om onze danskunsten te tonen.

Om ons thema af te sluiten hebben we de verjaardag van Edgard gevierd!

En nu zijn we op weg richting "Dinoland!" GRRRRR...!